OŚWIADCZENIE SPÓŁKI W SPRAWIE RZEKOMEGO „NAKŁADANIA KAR” ZA NIEDOSTARCZENIE FRAKCJI SEGREGOWANYCH ODPADÓW KOMUNALNYCH

Szanowni Państwo,

w związku z pojawiającymi się w mediach społecznościowych anonimowymi doniesieniami o rzekomych „karach” wymierzanych przedsiębiorcom przez Zakład Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o., z którym dobrowolnie zawarli umowę na zagospodarowanie odpadów komunalnych, Spółka uprzejmie informuje, że:

  1. Obowiązujący stan prawny nakłada na każdego z przedsiębiorców obowiązek segregacji odpadów komunalnych.
  2. Zakład Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. jest podmiotem prawa handlowego; nie będąc urzędem nie został wyposażony w uprawnienia do wymierzania kar.
  3. Spółka świadczy usługi odbioru odpadów komunalnych od przedsiębiorców na zasadach wolnego rynku, zgodnie z obowiązującymi zasadami konkurencji.
  4. Każdy z przedsiębiorców zawierający ze Spółką umowę na odbiór odpadów komunalnych deklaruje minimalną częstotliwość odbioru każdej frakcji (nie rzadziej niż co 6 miesięcy).
  5. Każda z poszczególnych frakcji odpadów odbierana jest zgodnie z ustalonym harmonogramem, dostępnym na stronie internetowej Spółki.
  6. Umowa między Spółką a Klientem stanowi, że w przypadku niewystawienia przez przedsiębiorcę danej frakcji do odbioru, w terminie wynikającym z harmonogramu, Spółka uwzględnia na fakturze opłatę ryczałtową za odbiór tej frakcji w wysokości ceny odbioru najmniejszego pojemnika, zgodnie z obowiązującym cennikiem (np. w przypadku niedostarczenia do odbioru frakcji „BIO” raz na pół roku, opłata ryczałtowa będzie wynosiła 39,20 zł). Przyjęte rozwiązanie wynika z oczywistych kosztów realizacji trasy przejazdu z uwzględnieniem lokalizacji poszczególnych klientów, jak również z wynegocjowanymi przez Spółkę warunkami finansowymi dostarczania frakcji do instalacji przetwarzania odpadów.

Nie jest możliwe precyzyjne odniesienie się do poruszanego w Internecie przez anonimowego użytkownika przypadku cyt. „faktury grudniowej w wysokości 400 zł” z uwagi na brak jakichkolwiek szczegółów sprawy. Prawdopodobnie opisywana jest tu sytuacja, w której Spółka wystawiła fakturę za odbiór:

  1. Wszystkich frakcji segregowanych w ciągu 12 miesięcy roku 2024 zgodnie z obowiązującym cennikiem, zawartą umową i zadeklarowaną przez przedsiębiorcę najrzadszą możliwą częstotliwością (czyli jeden raz na pół roku) w łącznej wysokości 298,88 zł netto.
  2. Jednego pojemnika odpadów niesegregowanych (74,35 zł netto) w grudniu 2024 r.

Prawdopodobnie łączna wysokość omawianej faktury wyniosła 373,23 zł netto (403,09 zł brutto)

Biorąc pod uwagę powyższe założenia, średnia miesięczna opłata za odbiór wszystkich frakcji segregowanych odpadów komunalnych dla opisanego przypadku w roku 2024 nie przekroczyła 25 zł netto.

Biorąc pod uwagę wysokie i wciąż rosnące zainteresowanie świadczeniem przez Spółkę usługi odbioru nieczystości stałych (mimo dużej konkurencji na lokalnym rynku), można domniemywać, że proponowane przez Spółkę warunki znajdują pozytywny odzew u przeważającej większości naszych Klientów.